GÖRÖGORSZÁG - DR. SPIESZNÉ SOMORJAI MÁRTA
Erasmus + program Athénban
2016. április 18.  és 22. között a Bp. X. kerületi Zrínyi Miklós Gimnázium képviseletében Athénban  vettünk részt a 8 ország találkozóján. Ez a program befejező része volt a két  éve működő pályázatnak.  A görög  fővárosba vasárnap éjjel érkeztünk, a közös munka hétfőn kezdődött.
      Miután megismerkedtünk  azokkal a kollégákkal, akik a diákokat kísérték, a görög iskolába mentünk, ami  Athén Pallini nevű kerületében található. A megnyitó ünnepségen köszöntőt  mondott a projekt vezetője, Efi Lambrou és az iskola igazgatója. Ezután két görög  diák angolul mutatta be az iskola történetét, valamint azt, hogy milyen nemzetközi  kapcsolatokkal rendelkeznek. Felidézték PPT segítségével, hogy ebben a  projektben eddig milyen események történtek a különböző országokban. A  megnyitót az iskola ének-és zenekarának műsora tette számunkra még  ünnepélyesebbé.
      
Délután a diákok  foto kiállítást készítettek. Az előre kialakított csoportokba minden országból egy  gyermek került. Az volt a feladatuk, hogy a paravánokra plakátokat készítsenek  azokból a képekből, amit minden résztvevő ország elhozott magával, és a  korábban megvalósított programokat ábrázolta. A közös munka, a plakát  elkészítése, az ötletek megbeszélése és megvalósítása együtt, mind mind a  kommunikációt, a párbeszédet, az egymásra figyelést, a toleranciát  fejlesztette. Nagyon vidám, hangulatos plakátok készültek. A kiegészítő  rajzokon látszott, hogy mennyire ismerik az adott ország specifikumait.
      
Ebéd után megtörtént  a színdarab első próbája, és a diákok megismerkedtek a leendő előadás  helyszínével az Oinopoieio Petrou kultúrházzal, ami az iskola mellett  helyezkedik el. Este az egész csoport a belvárosba utazott, ahol közös séta  során ismerkedtünk egymással és Athén nevezetességeivel.  A diákok az együtt töltött este során az  angol nyelvet, ami a munkanyelv a programban, egyre felszabadultabban, egyre  ügyesebben használták. 
      Következő nap közösen néztük  meg Athén leghíresebb nevezetességét, az Akropoliszt és az Akropolisz Múzeumot.  Az idegenvezetés során két csoportra voltunk osztva, és angol nyelven  hallhattuk az ókori Görögország tárgyi emlékeihez kapcsolódó magyarázatokat.    
Szerdán délelőtt egy hivatásos görög rendező segítségével minden csoport elpróbálta a saját színdarabját az Oinopoieio Petrou kultúrházban. A próba természetesen angol nyelven történt, az rendező instrukcióit egy görög fiatal fordította folyamatosan a szereplőknek.
      
Minden csoport  többször is elpróbálhatta az általa már korábban, a saját országában megírt  angol nyelvű darabot. Mindegyik előadás az internet használatával volt  összefüggésben, némelyik a hátrányait ecsetelte (kiközösítés, bántalmazás,  verbális agresszió), mások pedig a hasznosságára mutattak rá (utazásszervezés, video  készítés, zenehallgatás, stb.). Volt olyan történet, amelyik pedig azt mesélte  el, hogy miként változtatta meg az életét az internet. Nagyon érdekes  produkciók születtek, amikből egymástól is tanulhattunk, de valójában már az is  a tanulási folyamat része volt, amikor a diákok a színdarab írása közben  tudatosan végiggondolták a lehetőségeket az internetezéssel kapcsolatban.  Ezután megnéztünk a tanulók által elkészített  videókat, amelyek a két év során elvégzett tevékenységeket foglalták össze.
      
Este következett  az ünnepélyes előadás. Köszöntőt mondott Pallini polgármestere. Utána láthattuk  egymás után a nyolc résztvevő ország tanulói által megírt és előadott  színdarabokat az internethasználatról. A projekt szlogenjét: „Európa fiataljai  csatlakozzatok egy jobb internethez”, tökéletesen tükrözte ez az este. 
      Az utolsó napon az  iskolában ünnepélyes keretek között zártuk le a projektet. A görög diákok  tánccal kedveskedtek nekünk, a projekt görög vezetői pedig értékelték az elmúlt  napok eseményeit, és a 2 éves munka eredményeit. Elismeréssel beszéltek a  program résztvevőiről, a tanárokról, akik kezdetektől fogva részt vettek a  szervezésben, lebonyolításban, és akik időt és fáradtságot nem kímélve  juttattak el gyerekeket ennek a projektnek a keretén belül új országokba, új  ismeretekkel gazdagítva őket.