Magyar Tudományos Akadémia Alumni Program 12. előadás
Az ókori olimpia
Előadó: Patay-Horváth András, az ELTE-BTK Ókortörténeti Tanszék vezetője, habilitált egyetemi docens
A Magyar Tudományos Akadémia Alumni Programjának keretein belül előadás zajlott a Zrínyi Miklós Gimnáziumban április 22-én. A téma az ókori olimpia volt. Az előadó – aki mélyreható ismeretekkel rendelkezik az ókori Görögország és annak sporteseményei terén – Patay-Horváth András, az ELTE-BTK Ókortörténeti Tanszék vezetője, habilitált egyetemi docens, a Magyar Tudományos Akadémia tagja. A szervező tanár Dávidné Békés Izabella volt. Az eseményről videófelvétel is készült (Németh Boglárka és Nagy Zsófia).
Az előadás során a diákok megismerkedhettek az olimpiai játékok eredetével, amelyek i. e. 776-ban kezdődtek és i. sz. 393-ig tartottak. Ezek a játékok nem csupán sportesemények voltak, hanem vallási jelentőséggel is bírtak, Zeusz tiszteletére rendezték őket. Az előadó kitért arra is, hogy az ókori görögök az első olimpia évét tekintették időszámításuk kezdetének, ami jólmutatja a játékok kulturális jelentőségét. Az előadó elsősorban az ókori olimpiáról beszélt. Bemutatta Görögországot, megemlítve azt a múzeumot, ami az olimpiai játékokat mutatja be. Az 1936-ban megjelenő olimpiai láng történetét is bemutatta. Előadását képekkel, térképekkel is illusztrálta. Több az olimpiával foglalkozó könyv címe is előkerült, mint például Az olimpiai játékok vagy az Élő olimpia című könyv is.
A hallgatók érdeklődve hallgatták a különböző sportágakról és versenyszámokról szóló részleteket, mint például a stadionfutás, amely az első játékokon az egyetlen versenyszám volt. Érdekességként került elő, hogy a nők nem vehettek részt nézőként ezeken az eseményeken.
Az előadás során külön figyelmet fordított a régészeti ásatásokra, arra, hogy a nagyobb tömegek megjelenésére a kutakban megtalált szemét mennyiségéből lehet következtetni. Az előadó bemutatta, hogy az olimpiai játékok hogyan ötvözték a testi és szellemi nevelést, és hogyan formálták az ókori görög társadalmat. Az előadás közben a diákok kérdéseket tehettek fel, tovább mélyítve a témában való ismereteiket. A diákok aktívan részt vettek a beszélgetésben, ami azt mutatja, hogy az ókori olimpia témája ma is érdekes és releváns.